Van aanplakbiljet naar interactief display

Stabiele groei
De out-of-home advertentiemarkt groeide in 2007 met 4,9%, een meer bescheiden groei ten opzichte van de dubbele groeicijfers in de twee jaren daarvoor. De sector concurreert vooral met gratis dagbladen en televisie. Voor de periode 2008-2012 is de groeiverwachting voor out of home advertising op jaarbasis gemiddeld 4,3%. In 2012 zal de subsector een totale geschatte omvang bereiken van € 212 miljoen. Pijlers onder de groei zijn een steeds groter publiek en nieuwe technologie.

Meer publiek
De exploitanten van billboards mogen zich verheugen op een groeiend publiek. Wegen, treinstations, vliegvelden en stadscentra worden steeds drukker. Kortom, out-of-home advertenties bereiken steeds meer mensen. In vergelijking met andere media is dat een unieke ontwikkeling. Het grote voordeel van billboards is daarnaast de focus op specifieke doelgroepen. Op vliegvelden bereiken adverteerders bijvoorbeeld zakelijke reizigers, en op parkeerterreinen winkelende consumenten.

Digitale billboards
Hoewel traditionele methodes blijven overheersen, zorgen nieuwe technieken voor een sterke impuls. De belangrijkste daarvan is de digitalisering van billboards. De voordelen liggen voor de hand. Aangesloten op een centraal netwerk, kan de advertentie op ieder gewenst moment vervangen worden. Dat vertaalt zich terug in optimale actualiteit, vergelijkbaar met die van radio- of televisie. Inmiddels zijn zelfs de eerste interactieve displays verschenen, maar die zullen slechts een beperkte rol in de markt spelen.

[BRON: PricewaterhouseCooper: Entertainment & Media Outlook towards 2012: Trends in the Netherlands]

Veel gelezen artikelen