Buitenreclame 2019: 5 trends en ontwikkelingen

De eerste twee maanden van het nieuwe jaar liggen al achter ons, wat heeft 2019 verder nog voor ons in petto? Op het gebied van buitenreclame is er de afgelopen jaren veel veranderd en dat zal het komende jaar niet anders zijn. De reclamebranche is volop in beweging met nieuwe technologische ontwikkelingen en trends. Het blijft dus van belang om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

Welke trends en ontwikkelingen kun je verwachten in 2019? 


1. De opmars van digitale schermen zet verder door 

Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar steeds vaker zie je digitale reclame schermen. De oude reclame vitrines met papieren posters worden steeds vaker vervangen door digitale varianten. Ook de reclamemasten langs de snelwegen worden in rap tempo uitgevoerd met led scherm.

In de reclamewereld wordt deze Digital Out Of Home (DOOH) met veel enthousiasme omarmd. Het zorgt voor meer mogelijkheden voor reclamemakers en er kan veel sneller ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen.

2. Verduurzamen buitenreclame kost tijd

De grote reclame exploitanten en signmakers zijn er al serieus mee bezig. Toch is duurzaamheid nog geen vanzelfsprekendheid in de buitenreclame branche. De ontwikkelingen op dit gebied kosten tijd. De aandacht gaat nu vooral naar het bewust inkopen van grondstoffen en het afvoeren of recyclen van restmateriaal.

Aanbieders van digitale schermen noemen deze duurzaam, toch zijn er ook tegenstanders die wijzen op lichthinder en vervuiling van het landschap. Feit blijft dat er minder inkt wordt gebruikt om posters te drukken en minder afval ontstaat na afloop van een campagne. Ook zijn er minder vaak auto’s onderweg om de posters te vervangen.

3. Instagramable

Reclame-uitingen zijn altijd al bedoeld geweest om aandacht te trekken. Met de komst van social media heeft aandacht trekken wel een extra dimensie gekregen. Het volstaat niet meer om alleen een opvallende poster of gevelreclame te plaatsen. Het moet ook Instagramable zijn.

Grootformaat reclame-uiting logo International Film Festival Rotterdam


Reclamecampagnes in Abri’s, op gebouwen en grootformaat reclame-uitingen op straat moeten aantrekkelijk genoeg zijn om te fotograferen. Dit geldt ook city dressing voor evenementen. Je moet er een selfie mee kunnen maken. Ook moet het zo opvallend zijn dat berichten erover ook op social media de aandacht trekken.

4. Afschaffen bureaukorting

In de mediabranche was in het verleden een bureaukorting vanzelfsprekend. Radio en tv exploitanten hebben besloten deze commissie of korting per 1 januari 2019 te schrappen. Hiermee maken ze de prijs voor hun klanten transparanter.

Buitenreclame exploitanten Clear Channel en Exterion Media hebben besloten dit voorbeeld te volgen en ook de bureaukorting af te schaffen. JC Decaux, een andere grote speler op de Nederlandse markt, heeft nog geen besluit over de korting genomen. Het afschaffen moet het vergelijken van reclametarieven overzichtelijker maken, het is wel van belang dat alle partijen dan de korting afschaffen.

5. Traditionele buitenreclame raakt niet uit beeld

Ondanks alle innovatieve ontwikkelingen in de reclamebranche blijft er ruimte voor de traditionele reclame-uitingen. Een geruststellende gedachte voor onder andere doek producenten en drukkerijen. Digitale reclame strategieën maken juist gebruik van posters, carwraps en reclameborden door deze te betrekken bij de online campagnes.



Een Brits onderzoek toont aan dat 56% van de jongeren (generatie Z) niet klikt op online advertenties. 84% van deze groep heeft wel aandacht heeft voor buitenreclame. Nederlands onderzoek wijst uit dat Nederlanders het vertrouwen in social media verliezen. Wel heeft meer dan de helft van de Nederlanders nog wel vertrouwen in buitenreclame.

Buitenreclame biedt in 2019 dus nog genoeg kansen en interessante ontwikkelingen!

Reacties

Veel gelezen artikelen