CBS Outdoor meet effectiviteit buitenreclame

De eerste twee weken van januari was in Rotterdam, Haarlemmermeer en Purmerend een mysterieuze billboardcampagne te zien. Op de uiting werd gesuggereerd dat er een nieuwe film in de bioscopen draait: The Nosejob, een meedogenloze thriller over bedrog in Nederland…

Sneakpreview
De campagne nodigde uit de sneakpreview te bekijken op www.nosejob.nl. Vele nieuwsgierigen doken dan ook achter het internet om meer informatie te vergaren. In werkelijkheid bleek de campagne een onderzoek van CBS Outdoor te zijn, die met deze campagne de doeltreffendheid van outdoor wilde aantonen.

“Het is lastig om buitenreclame te isoleren in onderzoek” zegt Fleur de Vries van CBS Outdoor. “Daarom hebben we gekozen om een geheel eigen campagne te bedenken die aandacht zou trekken en bezoek naar de website zou genereren. De release van een nieuwe, spannende bioscoopfilm is daar zeer geschikt voor”. Eenmaal op de website aangekomen, bleek uit de trailer dat men bij de neus was genomen en dat het in werkelijkheid een onderzoek betrof.

Buitenreclame niet te missen
Om de effectiviteit te meten voerde CBS Outdoor een effectiviteitsmeting uit. “Door middel van een 0 en 1 meting hebben we heel mooi kunnen aantonen dat buitenreclame ├ęcht werkt.”, aldus Fleur de Vries. De reclamebekendheid steeg van 0,2 % naar 31% en de merkbekendheid van 2% naar 37%. Maar liefst 91% wist zich te herinneren dat dit een buitenreclamecampagne betrof. Met deze resultaten kan niemand meer om buitenreclame heen.

Veel gelezen artikelen